7 квітня відбулась чергова зустріч братства. Темою зустрічі була « Православна антропологія ». Сам термін « антропологія » означає походження людини. Таке походження можна розглядати в двох аспектах: по горизонталі – становлення людини в часі, і по вертикалі – позачасове становлення людини, яке розкривається в часі. Людина є складною істотою, яка складається з трьох частин: тіла, душі і духа. Дослідник древньоцерковної антропології Позов А. С. стверджує, що догмат Триєдинства є ключем до онтології, теології, космології і антропології. Триєдинство – це основа і прообраз Буття, Космосу ( Світу ) і Антропоса ( Людини ). Дух за Позовим є теж трьохскладовим і складається з духовного ума, волі і сили. Дух – це та сила, яку вдихнув Бог в людину, завершуючи Своє творіння. В такому значенні, дух як сила, що вийшла від Бога, шукає Бога і тільки в Ньому знаходить спокій. Ум, грецькою « нус », повинен умствувати про Бога і перебувати в Ньому. Воля, за І. Дамаскіним, є силою і рухом ума. Мелетій Монах пише, що « ум є першою причиною всіх рухів і знань. Воля є якістю цих рухів ». Душа теж трьохскладова і складається з трьох сил: 1) розсудливої, інтелектуальної; 2) чуттєвої; 3) бажальної. Душа не є простою сумою трьох здатностей розуму, бажання і почуття. Душа є Я, яке це має. Ум душі не є умом духа, це вже розум, який є автономним, раціональним і тісно пов’язаним з мозком. Як не дивно, тіло складається з трьох частин: крові, лімфи і нервової системи. Центром людської тримерії виступає Серце. Для тіла серце – це життя, для душі - життєва сила і центр розподілу психічної енергії, для духа, серце є центром зустрічі Бога і людини. P.S. « Царство Небесне в середині вас є ».
|